Universitetsstyrelse

I tisdags och onsdags förra veckan var jag alltså på universitetsstyrelsemöte. Det låter kanske aningens torftigt men det var riktigt roligt. Jag fick en större inblick i hur universitetets struktur är och vilken del vi studenter har i det hela. Ingen liten del alltså. Var dessutom stolt över att representera instutitionen för musik och medier, vi är otroligt viktiga och unika med vår lilla lilla kår och all vår konstnärliga, kreativa kompetens i en och samma byggnad. Dessutom tror jag att alla dessa lärarstudenter som florerar i byggnaden bidrar till stämningen vi har här.

Under mötesdagarna hann jag tänka en hel del på vad jag tycker är viktigt att driva under året 07/08. Något jag brinner för är att blanda ihop musikdelen och mediadelen lite mer. Skulle det inte gå att utnyttja varandras kompetenser mer, nätverka "över gränserna", försöka sudda ut fördomarna som sitter i väggarna? Vi är en liten instutition som borde kunna föregå som exempel i frågan om att sudda ut gränserna. Speciellt i diskussioner om att slå ihop Sveriges universitet där man talar om ett Norrlandsuniversitet som ett av sex universitet i landet. Hur ska vi studenter tjäna på det och utnyttja kreativiteten med den faktiska kompetensen i hela norrland om inte ens vi sjuhundra studenter under ett och samma tak i lilla Piteå bryr oss om att ta del i/av varandras projekt?

Så musikstudenter: gå på fotoutställningar, lyssna på PiteFM, läs Kolsyra och ta hjälp av en upplevelseproducent till din nästa konsert. Kanske starta ditt eget radioprogram, skriv en artikel eller ta en designkurs nästa år?

Mediastudenter: när är det konserter egentligen? Har du alltid velat lära dig fiol och vill vara övningselev till någon som läser fiolmetodik? Har du en idé på en produktion där du drar i trådarna och kontaktar en befintlig ensemble för att verkställa den musikaliska delen i din idé? Hur ser ett övningsrum ut och skulle du kanske kunna inreda "det perfekta övningsrummet"?  

Lärare. Ni kan nog också samarbeta lite bättre, ju sämre kommunikation ni har desto mer smittar ert tänk över på oss studenter.

Dra med varandra över den osynliga, men dock så skarpa, gränsen mellan media och musik som går någonstans utanför G-korridoren. Putta varandra om det krävs, vi kan alla behöva en spark i ändalyktan då och då för att fatta att vi inte ens sett skymten av slutet på vår kreativitet.

Må gott och besök oss på kontoret i Kårhuset under veckorna vet jag!
Mån, tors: 14-15
Tis, ons: 12-13

//Linda Niska

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0