Kårfrukosten 5 mars

När jag ändå är igång så bifogar jag också informationen som följde med protokollet från den förra kårfrukosten. Vi fick besök både från FAMY och av prefekt Ingemar Jernelöf och doktorand Oskar Gedda.  Håll till godo!


Information från FAMY-Norrbotten

  

FAMY-Norrbotten berättade om sjukdomen familjär amyloidos med polyneuropati också känd som Skelleftesjukan. Sjukdomen är nedbrytande då felveckade proteiner klibbar ihop och bryter ner nerver och muskler, vilket till slut leder till döden. Sjukdomen är ärftlig. I Norr- och Västerbotten finns det ca 8000 sjukdomsfall och i Piteå bär ca 6% av befolkningen på sjukdomsanlaget. Då sjukdomen bara är begränsad till mindre områden är den heller inte särskilt uppmärksammad i Sverige och därför måste föreningen själv försöka samla in pengar till forskning. Idag är levertransplantation det enda som saktar ner sjukdomsförloppet. 


FAMY-Norrbotten ser gärna ett framtida samarbete med PiSk och MME för att samla in mer pengar till forskning. Förslag på sätt detta kan göras på gavs av både föreningens två representanter samt andra närvarande vid mötet:


?-         Försäljning av fika under manskörskonserten på MME den 30/3.

?-         Försäljning av fika under andra konserttillfällen på MME, kårhuset, Studio Acusticum m.fl. Exempelvis kan fika säljas under examenskonserterna i vår då många sådana kommer äga rum.

?-         Eventuellt ordna ett välgörenhetsevenemang som enbart fokuserar på FAMY-Norrbotten. Föreningen betonade att detta vore en god sak för Piteå då många i kommunen känner någon som är drabbad.

?-         Musikunderhållning av MMEs studenter vid något FAMY-evenemang. FAMY-Norbotten har kontakt med Småstaden angående en välgörenhetsvecka men ingenting är klart än och därför avvaktar PiSk med att fråga om frivilliga studenter till underhållningen.




Besök av Ingemar Jernelöf och Oskar Gedda

  

Ingemar Jernelöf började med att tacka för inbjudan till kårfrukosten. Han presenterade idén om MME som Europas mest spännande mötesplats för musik och medier, en idé som presenterades redan 2005 men som fortfarande gäller. Han diskuterade miljön på institutionen och vad man kan göra för att förtydliga och förstärka mötesplatsens betydelse.


Här flikade Oskar Gedda in med sina åsikter om MMEs organisation. Just nu ligger varje utbildning i var sin del av institutionens byggnad, vilket Oskar tycker kan försvåra initiativen till samarbeten mellan utbildningarna. Han påpekade att alla studenter på varje utbildning har sina olika och gemensamma styrkor men också att det är en utmaning att hitta gemensamma styrkor mellan utbildningarna. Hur synliggör man då styrkorna och hur får man fler samarbeten? Oskar och Ingemar diskuterade flera förslag:


?-         Studio Acusticum kan användas av fler studenter än de som använder det idag.

?-         SMASK är ett bra tillfälle att se sina egna och andras intressen, samt att sätta sig in i någon annans sätt att tänka och arbeta.

?-         Fler samarbeten mellan studenter och Acusticums företag efterfrågas.

?-         Samarbeten mellan utbildningarna bör synliggöras så att fler studenter blir inspirerade till samarbeten. Hur synliggör man samarbetena på ett bra sätt?


Tillsammans med Oskar och Ingemar diskuterade de övriga närvarande vilken problematik som kan förekomma vid samarbeten och vad som kan göras för att förbättra läget inför framtiden. Det som kom upp var:


?-         Konstnärlighet i en kommersiell värld kan för många upplevas som en svår kombination. Dessutom har alla olika sätt att tänka och uttrycka sig kring skapandeprocessen och hur resultatet ska användas. Ord som t.ex. kund eller produkt klingar väl i vissa öron men provocerar andra. Därför är det en utmaning för alla medarbetare vid MME att kunna förklara sina egna tankar och försöka förstå andras.

?-         Trygghet och tillit är viktigt för att våga ta steget och göra något man inte har provat på förut, varpå Ingemar vill att studenter ska vara uppmärksamma på var de otrygga miljöerna finns på MME.

?-         Hur värderas utbildningarna av MMEs studenter och av andra högskolor? Finns det utbildningar som anses vara mer värda än andra?

?-         Hur ser studenter på kunskap? Här skiljde sig åsikterna mellan de som var närvarande. Vissa efterfrågar en mer akademisk vision, att själva bildningen av den enskilde är viktigare än mötesplatsen, medan andra hellre fokuserar på framtiden redan under utbildningens gång och satsar på att knyta kontakter med framtida samarbetspartners. Ingemar påpekade att det finns olika sätt att nå sina mål men att han har erfarenhet av vantrivsel om utbildningen blir för formell och akademisk.

?-         Vilka kurser kan en musikstudent läsa med mediestudenter och tvärtom? Ett sätt att skapa fler mötesplatser är att lägga dem på lektionstid.

?-         Det finns ett "vi och dem"-tänkande mellan studenter, lärare, administration, prefekt m. fl. som behöver motarbetas.


Innan mötet avslutades påpekade Oskar att det är viktigt att se en mening i det projekt man skapar tillsammans, att man inte har ett möte bara för mötets skull.


Under våren pågår ett projekt där journalist-, kompositions-, sång-, gitarr-, och ljudingenjörsstudenter möts krig temat John Dowland, en engelsk 1600-talskompositör. Tillsammans ska de skapa nya musikstycken i Dowland-anda.


Nästa läsår vill Ingemar att studenterna ska uppleva MME som mötesplats utifrån fyra ord; tillit, trygghet, synergi och stolthet. Han tycker också att varje medarbetare ska fundera över vad han eller hon själv kan göra för att berika mötesplatsen.


Oskar tyckte att mötesplatsen behöver diskuteras vidare när det finns gott om tid. De som var närvarande vid mötet beslutade därför att en kårkväll ska anordnas till förmån för detta.

  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0