Kårobligatoriets avskaffande

Förra veckan kom regeringens förslag om att avskaffa kårobligatoriet. Från och med juni nästa år ska det bli ´frivilligt att vara med i kåren. Ingen obligatorisk kåravgift alltså.

Jag känner mig delad i förslaget. Tycker inte om tvånganslutning och kan tycka att det är bra att kårerna måste visa att de är värda att vara med i, men regeringens förslag på ersättning är alldeles för lite. Nu får vi in 500 kronor om året på varje student, regeringens förslag är 105 kronor. Det kommer inte räcka nånstans. Förhoppningsvis är det många som ändå känner att de vill vara med i kåren för att få studentrabatter och studentrelaterad hjälp.

Piteå-tidningen ringde och ville göra en intervju, men eftersom jag var magsjuk mailade jag svar på intervjun istället. Här kommer den återgiven.

*******************************************************************************************

Hur ställer sig Piteå studentkår till förslaget att kårobligatoriet ska

försvinna?


Min högst personliga åsikt är att jag är positiv till själva principen. Jag tycker inte om tvångsanslutning och kan tycka att det finns en poäng med att kårerna måste visa sina studenter att det finns en mening med att vara med i en kår. Däremot tycker jag att det föreslagna statsbidraget är alldeles för litet, det kommer att bli svårt att klara sig på. Skattskyldigheten som Leijonborg talar om hjälper inte oss som hyr vårt kårhus.


Vår kårhusverksamhet kommer primärt inte försvinna, i och med att café- och pubverksamheten på Kårhuset inte sköts av Piteå Studentkår, utan av föreningen Kårhuset i Piteå (KiP). Alla som är medlemmar i kåren blir automatiskt medlemmar i KiP. Å andra sidan delar studentkåren och KiP på hyran av Kårhuset och har inte vi råd att betala kan vi bli av med huset.


Vad finns det för risker för studentkåren om förslaget går igenom?

  

Den ekonomiska risken..Även om kåren arbetar hårt med marknadsföring tror jag inte alla studenter kommer ansluta sig, och då kommer vi ha en mycket mer ansträngd ekonomi.

  

Kommer studentkåren överleva?

  

Det är jag övertygad om, men det blir nog några tuffa år innan man hittat en ny fungerande struktur.

  

  

Hur kommer Ni säkra era inkomster i fortsättningen(om förslaget går igenom)?

  

Det är svårt att svara på. Just nu har vi inga sponsorer annat än studentrabatter på olika ställen i stan, så att få sponsorer känns prioriterat. Och så ragga medlemmar.

  

Hur kommer ni arbeta för att studenter frivilligt ska gå med i kåren?

  

Eftersom förslaget inte kommit ut i sin helhet än är det svårt att svara på. Kan alla studenter kräva vår hjälp eller är det bara de som är medlemmar och betalar som vi hjälper? Hur funkar det med mecenatkort, ges det bara till dem som är medlemmar i kåren?


Om det bara är medlemmar som kan kräva hjälp och som får rabattkort har vi en del trumfkort på hand som gör att det blir intressant att vara medlem. Annars gäller ju samma som nu, ständigt arbeta för att synas och visa att kårens arbete gör skillnad och att kåravgifterna går till bra saker. Den utmaningen har vi redan nu.

  ****************************************************************************************************************

Vad säger ni om avskaffandet av kårobligatoriet?

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0