Lugnt...


Utsikt från fönstret häromdagen

På kårfronten är det fortfarande väldigt lugnt. Inga studentärenden alls har inkommit den senaste veckan, så det får jag väl ta som ett gott tecken på att alla är nöjda och glada...

Imorgon är det styrelsemöte där vi ska fortsätta prata om terminsfest/avslutning. Hur vill ni att avslutningen ska se ut? Vi ska också prata om hur vi ska informera om kårfrukost så att det kommer mer folk. Kanske är att gå ut i klasserna ändå ett bra alternativ? Jag tror alltid att alla vet varför vi finns och varför kårfrukost finns och så, men det är ju klart alla inte gör det.

På torsdag däremot, då är det dags för finklänningen igen. LTU:s rektor Pia Sandvik Wiklund slutar tyvärr  och torsdagen kommer ägnas åt avtackning och middag. Hoppas att denna fest inte kommer att sluta med en trasig dragkedja i ryggen... (läs inlägget från i november om NOAK-dagen)

På fredag bytes finklänning mot hårt arbete då det är universitetsstyrelsemöte hela dagen. På dagordningen där står att i ska prata om LTU:s budget, en eventuell omorganisering av universitetet och hur det går med rektorsrekryteringen.

När den är över, då är det rep för hela slanten tills examenskonserten går av stapeln på söndag. Jomen!


Amanda är inte bara ordförande, hon är pianist också

Studentkårer i samverkan

Igår var Hanna Lundin från studentkårer i samverkan på vårt styrelsemöte. Studentkårer i samverkan (förkortas studsam) är en sammanslutning av små och mellanstora kårer i hela Sverige. Genom dem kan vi bi en starkare röst när det är årsmöte hos SFS (Sveriges förenade studentkårer) och SFS ska bestämma vad vi tycker i olika frågor. Bra bus!

Hur som helst så är det träff med Studsam i Sundsvall 27-29 mars, men då halva styrelsen är engagerad i SMASK får vi se om vi kan åka.

Det är fortfarande en väldigt lugn vecka. I måndags hade jag möte om hur man förbättrar informationen på skolan. Hade med mig åsikter som jag fått  av er studenter om enhetlig information, nyhetsbrev, att lärarna ger SAMMA information och så vidare. Allt togs emot mycket bra och om några veckor får jag en handlingsplan där styrgruppen talar om hur de tänkt att man kan göra för att förbättra informationen.

Nu är klockan tolv och arbetspasset avslutas för idag.

/Amanda



Minnesanteckningar från samrådsmöte

Håll till godo!

/Amanda

 

 

Minnesanteckningar

 

Samrådsgruppen, onsdag den 28 januari 2009

 

Närvarande: Amanda Björnerås – musik, Sebastian Lönberg – ljud, Tomas Lidén – Arena MMT, Ingemar Jernelöf – prefekt, Oskar Gedda – utb.samordnare, Yvonne Suopanki-Lakso – biblioteksansvarig, sekreterare som missade de första 10 minuterarna av mötet.

 

 

  • Ingemar och Oskar informerar

-       Institutionen för musik och medier har uppnått ett plusresultat på dryga 4 miljoner för budgetåret 2008, vilket medför att det ackumulerade underskottet betas av med samma summa. Ingemar har förhoppningar om att institutionen skall vara skuldfri inom tre, fyra år.

-       Det pågår en utredning om LTUs framtida organisation. Förslaget går ut på att LTUs tretton institutioner slås samman till ett mindre antal sektioner, fem till åtta i antal. För MMEs del är en sammanslagning med institutionerna Pedagogik och lärande samt Språk och kultur föreslagna. Institutionen för musik och medier kommer att föreslå styrelsen att MME bildar en egen sektion, som förstahandsalternativ.

-       Ett utvecklingsprojekt med fokus på informationsspridning pågår på institutionen. Målet är att utreda och komma med förslag på hur institutionsspecifik information av olika slag skall struktureras och presenteras för såväl studenter som personal. Avrapportering skall ske under våren.

-       De tidigare planerade förflyttningarna i korridorerna har startat. Aktiviteter som sker i D-korridoren flyttas till E-korridoren, aktiviteter från E-korridoren flyttar till H-korridoren, D-korridoren kommer att inrymma jazz & rock framöver.

-        Projekt med en ”Acceleratorsfunktion” skall inrättas på institutionen. Detta kan ses som en vidareutveckling av mötesplatsen, medieplattformen och medieakuten, där gräns-överskridande samverkan inom och utom MME står i centrum. Projektet som kommer att ha en egen driftsbudget kommer att bestå av projektledare, webbredaktör, student-rekryterare samt produktionsamanuenser. Funktionen kommer att inrättas på den så kallade gräddhyllan i L232. Projektet uppskattas av studenterna.

-        Lena Weman Ericsson är från och med 1 februari utbildningsledare för musik.

-        Micke Långs arbetar på 25% som internationell koordinator.

-        STILS Vinterfestival går av stapeln på kvällen 11 februari med skidåkning i Måttsund.      12 februari är påannonserad som undervisningsfri dag för att studenterna ska ha möjlighet att delta på aktiviteter under dagen. Tyvärr har denna information kommit allt för sent till institutionen varför många hunnit lägga in undervisning den dagen. För mer information kontakta STIL.

-       Introduktionsperioden har efter utvärdering genomgått en revision, som kommer att förbättra nästa års introduktionsperiod.

 

  • Information från Kårfrukosten

-       Funderingar kring årets avslutning lyfts fram. När? Var? Hur? Terminen slutar 5 juni.

Förslag om en avslutningsfest med Hall of Fame stämning lyfts fram av en student, med motiveringen att stärka sammanhållningen på institutionen. Ingemar bollar tillbaks frågan till studentkåren som får utarbeta formen för avslutningen i samråd med Oskar.   

 

-       Flera av studenterna väljer att förlägga sina examenskonserter på Kårhuset. Problem uppstår då berörda lärare ska bevaka konserten men inte kommer in eftersom de saknar medlemskap i KiP. Studentkåren undrar om Institutionen för musik och medier kan ge en engångssumma/läsår som ersättning för uteblivet medlemskap för lärarnas del. Ingemar ser inte detta som någon bra lösning utan ber studentkåren komma på en bättre lösning på problemet.

-       Studenterna anser att de borde ha blivit informerade om att Kicki Nilsson ska sluta sin tjänstgöring som utbildningsledare på institutionen. Även omflyttningen i korridorerna kom som en överraskning för vissa studenter.  Månadsinformation från prefekten med information om vad som händer i huset, vem gör vad, visioner och målsättning lyfts fram som ett alternativ från en av studenterna. Ingemar hänvisar till utvecklingsprojekt med fokus på informationsspridning som kommer att arbeta med frågor som rör institutionsspecifik information till studenter och personal.

-       Två musikstudenter har haft ett givande möte med prefekt och företrädare för Institutionen för pedagogik och lärande angående AUO. Mötet resulterade i en särskild plats i programrådet för MMEs studenter.

-       Programråden på musiksidan bör stimuleras till att fungera bättre. Oskar tar upp frågan med Lena Weman.

-       Accessen till studio K9 är avskuren för årskurs 3-studenterna på ljud, utan förvarning. Varför?... Ingemar anser att frågan skall tas upp i programrådet 18 mars.

-       Säkerhetsutbildning för studenter som roddar med ljud och ljus efterlyses åter. Oskar ser till att programråden får i uppdrag att se över frågan.

-        Tydliggöranden beträffande ansvar och försäkringsfrågor vid lån av skolans utrustning. Ingemar och Oskar kontaktar LTUs jurist för att bringa klarhet.

-       Önskemål om att studenthälsans lokaler förflyttas till lugnare och tystare miljö. Ingemar kontaktar Maria Kero för att stämma av behovet.

-       Det finns behov av fasta projektorer i vissa klassrum. En genomgång av behovet skall göras och tas med i nästa års investeringsbudget.

-       Bokningssystemet Boka detta får kritik. Problemet är identifierat och återkopplat till leverantören.

-       Under de senaste tio åren har endast 1/3 av studenterna på Ljud tagit examen enligt en students undersökning. En anledning kan sannolikt bero på att många studenter har valt arbetslivet till förmån till examen, då efterfrågan varit stor på arbetsmarknaden.

 


Lågsäsong på kårarbete

Den här veckan har verkligen varit den lugnaste på hela mitt ordförandeskap. Nästan inga studentärenden, inga mail, inget akut att ta ta i... Jag började skriva ett blogginlägg för några dagar sen men fick sluta då jag insåg att det inte fanns något att skriva om..

Men nu så:

Imorgon ska jag på två möten. Det första är om hur man ska förbättra skolans kommunikation och information. ÄNTLIGEN! Jag behöver förslag och hjälp. Hur kan informationen förbättras? Maila mig eller skriv på Piteå Studentkårs vägg på facebook.

Möte nummer två är i Luleå och handlar om den stora enkäten "Nöjd student" som universitet ska göra. Jag tycker att det är jättebra att universitet gör den här och vill gärna vara med och utforma den.

Sen fortsätter arbetet med terminsfesten under veckan. Ska få till en träff med Oskar.

Jag såg att vår facebookgrupp nu har 205 medlemmar. Kul!

/Amanda

RSS 2.0