Snyggast i stan...
Hur får man tag på oss egentligen?
[email protected]
[email protected]
Ordförandemobilen: 070-270 55 44
Kontoret på övervåningen i Kårhuset:
Måndag och torsdag: 14-15
Tisdag och onsdag 12-13
Ni kan dessutom haffa oss i korridorer och annat med frågor eller om ni bara vill säga fan va ni e bra, med eller utan svordom...
Ingen fråga är för liten!
//Linda och Amanda
Kårfrukost 24/10
Jag själv spyr för tillfället på ordet reflektion men nu ska här reflekteras!
Det var ca. 45 personer på Kårfrukost imorse, tappra studenter som hjälpte till att höja demokratiribban ofantligt tidigt på morgonen. TACK till er som kom!
Vi informerade lite om Kårstyrelsen, vilka vi är och så men mest tog vi upp saker som var angelägna i lite olika utbildningar på skolan. Det som är tråkigt är att det är så mycket som inte fungerar som det ska men det som är bra är att det kommer fram! Det har inte varit kårfrukostar sedan hösten -04 och det är ju skamligt,så det här är helt klart ett demokratilyft. Klart Kårfrukost lockar mer än det torftiga Kårfullmäktige, som använts de senaste två åren.
Kårfrukost är här för att stanna!
Bland annat ska här dras ihop ett stormöte eller liknande för att ta upp hur vi kan "gå över gränserna", dvs. hur gör man om man som musikstudent är intresserad av att ha en konsert med en upplevelseproducent? Vilka är intresserade av detta? Vilka på media skulle vilja använda musiker till någonting eller kanske musiklärarstudenter som inte bara är musiker utan även kompetenta pedagoger? På samma möte kan man be ett par personer från media tipsa om lite kurser musikstudenter borde läsa på mediasidan och vise versa. Detta för att inspriera oss studenter till att gå ihop mer och bli en instutition med all kompetens vi någonsin kan ha!
Annat som kom upp var:
-Höj/sänkbara pianopallar i övningsrummen
-(Fler) dämpade övningsrum
-Maillistor till musikstudenter saknas så vi får inte information om t.ex utlandsstudier osv.
-Allmänna Utbildningsområdet (LUA, AUO) har lokala problem. Lärare, utrustning, schema osv. Känns inte som de anpassar sig efter vår situation här i Piteå.
-Pubintresset. Intresse finns att med KiP (Kårhuset i Piteå) och Klubbmästeriet ta upp huruvida pubarna ska finnas för banden eller om banden ska finnas för pubarna. Många upprörda musikstudenter och ensemblelärare.
-Jämställdhet på olika utbildningar; hur kommer man dit? Hur medvetandegör man lärarna inför dessa problem som kan uppstå och faktiskt uppstår?
-Fronter. Vissa studenter kommer inte in på fronter och inte heller på sin studentmail, så de får ingen information utan tvingas ge ut sina privata adresser till lärare.
Allt som allt så är det mycket vi har att ta tag i, mycket som kan bli bättre. Det ska det bli också. Idag var ett första steg dit. Vi har två kårfrukostar kvar innan jul, men ni är alltid välkomna att ta kontakt med oss i styrelsen. Antingen på kontoret mån+torsdag 14-15 eller tisdag+onsdag 12-13. Mail och telefon går också finfint!
[email protected] eller kårmobilen 070-2705544.
Avslutar med en bild på soluppgången imorse före Kårfrukosten. Bara den i sig var skäl nog att kliva upp.
Ha de!
//Linda
En massa saker på gång!
Min mamma (jodå, även icke-studenter läser bloggen) hävdade att nu var det länge sen vi skrev, så nu ska det bli bot och bättring på den fronten.
Saker är på gång. Vår kassör Sebastian är i full färd med att fixa rabatter åt oss studenter på olika ställen i stan. Inom kort kommer det komma ut en folder med alla rabatter. På alla aktuella affärer och restauranger kommer det finnas ett anslag vid kassan där det står att det är studentrabatt. Just nu är Sebastian i Stockholm men nästa vecka räknar vi med att alla rabatterna är klara.
Felanmälningsmånaden kommer att vara 1 november till 1 december. Vid alla datorer kommer det finnas lappar om hur man gör när man felanmäler till helpdesk. Ju mer ni felanmäler dessto tydligare kommer det synas att det inte är saker som funkar. Ta chansen!
Nu är genusföreläsningen bokad också. 14 november kl 18 blir den av. Mer info om denna kommer inom kort. Skriv upp i almanackan!
Så. Det var sakerna som var på gång. Nu till två saker som händer alldeles snart.
1.Kårfrukost klockan halv nio imorgon. Kom dit och ät gratis frukost och prata om saker du vill förändra på skolan! Allt du säger kommer att tas upp med prefekt och utbildningsledare så passa på!
2. Roland fyller 65 och går i pension. Vi avtackar Roland med presenter och jazzband på torsdag klockan kvart över tolv. Vill du hålla ett tal eller sjunga en sång till Roland, hör av dig till kårordförandena på 070-270 55 4
Det var lite uppdatering. Imorgon ska jag och Linda till Lule och gå på rektorslunch. Ojojoj. Nu blir det kavaj och stilettklackar på.
/Amanda
Kårstyrelsemöte
På onsdag nästa vecka, 24/10, är det Kårfrukost 8:30. Det innebär Gratis frukost till alla studenter!
Vi i styrelsen tror dock inte att den informationen går ut helt och hållet genom affischer och mail, så på måndag och tisdag ska ni inte bli förvånade om jag och Amanda besöker just ditt klassrum för att informera om detta.
Vi ses på kåren på onsdag!
//Linda Niska
Hemligheten med att synas?
Vi börjar med att få upp våra bilder på styrelsen som jag hoppas ni har sett hänga på olika anslagstavlor i skolan, kanske framför allt på kårstyrelseanslagstavlan bredvid servicecenter. Snygg styrelse, ´aight? ;)
Dessutom kommer vi innan jul gå runt i tröjor som avslöjar att vi är med i kårstyrelsen så ni lättare kan haffa oss i korridorer eller dylikt. Vill ni att vi ska komma till eran klass och avslöja oss-säg till så fixar vi det!
Och kom ihåg att vi behandlar alla förslag vi får in, så kom med förslag!
Nästa onsdag 24/10 bjuder vi på gratis frukost på kåren 8:30-10 för studenter, passa på då!
Universitetsstyrelse
Under mötesdagarna hann jag tänka en hel del på vad jag tycker är viktigt att driva under året 07/08. Något jag brinner för är att blanda ihop musikdelen och mediadelen lite mer. Skulle det inte gå att utnyttja varandras kompetenser mer, nätverka "över gränserna", försöka sudda ut fördomarna som sitter i väggarna? Vi är en liten instutition som borde kunna föregå som exempel i frågan om att sudda ut gränserna. Speciellt i diskussioner om att slå ihop Sveriges universitet där man talar om ett Norrlandsuniversitet som ett av sex universitet i landet. Hur ska vi studenter tjäna på det och utnyttja kreativiteten med den faktiska kompetensen i hela norrland om inte ens vi sjuhundra studenter under ett och samma tak i lilla Piteå bryr oss om att ta del i/av varandras projekt?
Så musikstudenter: gå på fotoutställningar, lyssna på PiteFM, läs Kolsyra och ta hjälp av en upplevelseproducent till din nästa konsert. Kanske starta ditt eget radioprogram, skriv en artikel eller ta en designkurs nästa år?
Mediastudenter: när är det konserter egentligen? Har du alltid velat lära dig fiol och vill vara övningselev till någon som läser fiolmetodik? Har du en idé på en produktion där du drar i trådarna och kontaktar en befintlig ensemble för att verkställa den musikaliska delen i din idé? Hur ser ett övningsrum ut och skulle du kanske kunna inreda "det perfekta övningsrummet"?
Lärare. Ni kan nog också samarbeta lite bättre, ju sämre kommunikation ni har desto mer smittar ert tänk över på oss studenter.
Dra med varandra över den osynliga, men dock så skarpa, gränsen mellan media och musik som går någonstans utanför G-korridoren. Putta varandra om det krävs, vi kan alla behöva en spark i ändalyktan då och då för att fatta att vi inte ens sett skymten av slutet på vår kreativitet.
Må gott och besök oss på kontoret i Kårhuset under veckorna vet jag!
Mån, tors: 14-15
Tis, ons: 12-13
//Linda Niska
En ny vecka till ända...
Veckan var i alla fall innehållsrik. Linda var i Lule på universitetsstyrelsemöte tisdag och onsdag och själv jobbade jag på hemmaplan. Bjöd in mig själv till skolans personalmöte i onsdags morse och informerade om studentkårens verksamhet. Bland annat så tryckte jag hårt på att man inte får lägga lektioner på kårtiden (onsdagar 8.30-10). Hade till och med med mig en skriven policy om studentinflytande från LTU som kunde bekräfta det jag sa, så nu förutsätter jag att det inte läggs mer lektioner där.
Sen hade vi styrelsemöte och fokuserade på två punkter. Det första var hur vi i styrelsen ska synas mer. Tider för Linda och mig i foajén, tröjor som vi kan ha på oss för att visa att det är vi som är kårstyrelsen och för att det är helt ok att haffa oss för att fråga om något, snygga informativa affischer... Hur skulle ni studenter vilja att vi syntes?
Det andra var felanmälningsmånad. Nu måste det hända något med de katastrofala utskriftsförhållandena. Mer info kommer när felanmälningsmånaden fått lite mer struktur, men felanmäl, felanmäl, felanmäl så länge så det märks att det är nåt tjall.
Dessutom åt styrelsen glass hemma hos Jon på onsdagkvällen, kanske inte så mycket jobb men väl arbetsmiljöhöjande åtgärder...
Nu är det nog dags att sova. En sista uppmaning bara: Engagera er i SMASK! Kolla på affischerna som sitter uppe och se om ni kan finna nåt intressant. Roligt, lärorikt och merithöjdare.
Godnatt!
/Amanda