Lite kort info

* Under sommaren kommer interiören i foajén att förändras och förbättras. Det kommer komma helt nya möbler, facken kommer målas om och den stora informationstavlan ska ersättas med en touchscreen... :-) Jag var på möte med vaktmästare Ove och en arkitekt i förra veckan och beslutade om hur foajén ska se ut.

*Kompositionsettorna har idag varit på möte med Ingemar för att förbättra sin utbildning. Han undrade varför de inte kommit tidigare, vilket gör att jag uppmanar er alla att ta tag i era utbildningsproblem så fort det händer något. Vi finns alltid tillgängliga för att hjälpa till, inte bara på KårFrukostarna.

*Sebastian skissar på en enkät som kommer delas ut till alla studenter. I den finns frågor om hur ni upplever er studiesituation, hur era programråd fungerar, om ni vet något om era rättigheter och skyldigheter som studenter, vad ni önskar för studentrabatter... Allt  för att PiSk ska få en hint om vad vi behöver jobba med i framtiden.

*Jon har gjort en ny logga till PiSk som är jättesnygg. Det kommer komma ett nyhetsbrev om några dagar där ni får tycka till om den.

*Det är KårFrukost nästa vecka. Välkomna!

*Vi söker ny styrelse till nästa läsår. Nästa vecka kommer det komma upp affischer och jag och Linda kommer gå ut i klasserna och informera.

Sådär ja. Nu är april slut och imorgon åker jag på en veckas välbehövllig semester hem till södern.

/Amanda


Fångarna på fortet

Ordföranden befinner sig just nu i ett främmande land.

Nåja, så farligt är det inte. Jag är i Lule och ska på rektorslunch om en timme. Vi har inget speciellt vi vill ta upp från PiSk den här gången, utan åker mer för att få information om vad som händer på moderuniversitetet.

I övrigt har vi något nytt på gång. Vårt nya projekt  som föddes över en fika är en tävling i stil med Fångarna på fortet. Man anmäler sig två och två och hamnar sen i ett integrerat lag med alla skolans utbildningar. Tillsammans ska man lösa problem som finns i skolans olika lokaler och där olika lärare finns. I arr-och komp-rummet ska man lyckas få igång Sibelius på datorn och sen lyckas skriva in lite noter, i Studio B ska man lyckas spela in en videosnutt, hos Erik Westberg ska man lyckas dirigera, i mediadesigns lokaler ska man lyckas fixa till en bild i photoshop... För varje löst uppgift vinner man ett passerkort (istället för de sju nycklarna) och när man lyckats få ett visst antal passerkort får man en ledtråd till var skatten kan tänkas vara gömd...

Vad är då meningen med detta spektakel? På nollningen i ettan får man smakprov på alla utbildningar men när nollningsperioden är över förekommer det inget större samarbete mellan programmen. Denna tävling är tänkt att integrera alla utbildningar i varandra, att man med hjälp av integrerade lag med olika kompetenser i lyckas lösa de mest varierade uppgifter. I och med att personalen också är involverad blir det ett event för hela skolan. Förhoppningsvis genererar det också att man får en hel rad nya bekanta på andra utbildningar än sin egen.

Dessutom - denna tävling ligger väl i linje med skolans vision om att hela skolan ska bli en mötesplats. När jag och Morgan Stenberg traskade in på mötesplatskoordinator Oskar Geddas kontor häromdagen och la fram vår idé blev han eld och lågor och ville hemskt gärna vara med i arbetsgruppen. Likadant gällde Helen på biblioteket. Nu gäller det bara för mig och Morgan att fixa ihop en arbetsgrupp med lika delar studenter och personal så kan vi börja jobba och se om vi kan lyckas få till detta första veckan i juni.

Dock återstår ju en del praktiska problem i denna Fångarna-på-fortet-pastish. Vem ska vara Gunde, vilka ska vara dvärgarna och vem i hela världen ska vara tigrarna i skattkammaren?

/Amanda

    image19                                                 image20                                        

                             



Öppna fönster och sol

Snön till trots var det varmt och strålande sol på styrelsemötet imorse. Vi öppnade fönstret på vid gavel och satt och gottade oss i solen samtidigt som vi behandlade veckans punkter.

Jon hade med sig sitt första utkast på den nya loggan och fick våra synpunkter på den. Han är på god väg!

Vi diskuterade också hur man får studenterna att utvärdera sina kurser mer. Sebastian kläckte då idén att utforma en enkät till alla studenter från PiSk vars svar vi sen kan ha som underlag för vårt arbete. Enkäten skulle  ta upp hur studenterna upplever sin studiesituation ur en mängd olika vinklar. Vi tyckte det var ett bra förslag och Sebastian fick i uppgift att skissa på enkäten till nästa vecka.

Den slutliga punkten på dagordningen handlade om olika ansvarsposter i styrelsen. Efter lite diskussioner och omförflyttningar kom vi fram till följande förslag:

Ordförande: Är anställd på 50 procent. Är PiSk:s främsta ansikte utåt. Sammankallande till styrelsemöten och Kårfrukost. Sköter den mesta studentkontakten i utbildningsfrågor. Företräder studenterna i universitetsstyrelse, samrådsgrupp och på rektorslunch.

Sekreterare: Skriver protokoll för styrelsemöten och Kårfrukost.

Kassör: Är ansvarig för studentrabatterna samt skriver budget för kommande verksamhetsår.

Ansvarig social verksamhet: Är kontaktperson för alla utbytesstudenter. Har ansvar för att utbytes- och arenastudenter kommer in i skolans sociala sammanhang. Sitter med i Nolle-P gruppen. Sköter kontakten med StiL och Studenthälsan.

Utbildningsansvarig: Har ansvar för att utbytesstudenternas utbildningsfrågor. Bistår även ordförande i olika studentärenden.

Informationsansvarig: Har ansvar för att följa med i teknikutvecklingen på skolan, till exempel utskriftsproblem eller trådlöst nätverk. Ansvarar för att uppdatera hemsidan och att skicka ut  nyhetsbrev en gång i månaden.

Det var sammanfattning av onsdagens möte det! 

Nu blir det lunch och sen promenad i solen.

/Amanda


Trötta kårordförande...

...är vi idag. Linda och jag kom hem från Stockholm inatt efter en rolig men sanslöst intensiv turné med kammarkören. Fyra konserter och en massa rep på en helg. Jag har för tillfället avancerat från andra alt till andra bas.

Denna vecka jobbar vi med att förnya stadgarna, följa upp i rekryteringsarbetet med att välja ny styrelse, få ut information om detn nya, väldigt fördelaktiga internetanslutningen på Ankars, fixa så att en trafikskola i stan ger studentrabatt samt fortsätta uppdatera hemsidan. Och dessutom - imorgon har Jon deadline för vår nya logga! Jag är mycket förväntansfull på vad han har åstadkommit.

Linda är på praktik i Sjulnäs både denna och nästa vecka, så det kommer inte sitta någon på kontoret på tisdagarna. Men på onsdag förmiddag finns jag där!

Men nu väntar nog sängen.

/Amanda

KårFrukostbilder...

...kan man hitta på PiSk:s hemsida idag, www.pitestudentkar.se . Jon har lagt up både text och bilder om gårdagens tårtkalas!

Samrådet igår var effektivt och bra. Mer info kommer när jag får protokollet.

Jo, en sak som kom upp på kårfrukosten igår. Lärare SKA följa kursplaner och den redovisningsform som står i kursplanen ÄR den som gäller. Jag har frågat Ingemar så nu vet vi det.

Och imorgon drar jag och Linda till Stockholm på kammarkörsturné. En hel helg iförda de fantastiska röda kammarkörstälten. Tjo!

/Amanda

Tårtkalas

33 personer kom på KårFrukost, åt tårta och lyssnade på Mirja och Jonas som spelade fantastiskt bra. Tack alla som kom och tack för alla bra åsikter som kom upp! Nu har vi mycket att jobba med.

Samrådsgrupp idag med Ingemar och company. Då ska allt från kårfrukosten tas upp. Alla protokoll från samråden (som består av kårstyrelsen, prefekt Ingemar Jernelöf, Patrik Häggkvist som är utbildningsansvarig, Yvonne Soupanki-Laakso från biblioteket samt Johan Petersson som är doktorand) hamnar på Fronter, under "allmän info till studenter". Vi uppdaterar också här på bloggen vad som sagts och gjorts på mötena.

Tårtan var värdig hemsidan alltså. En och en halv liter grädde vispade jag imorse. Men god var den.

/Amanda, fortfarande mätt efter tårtan

Imorgon smäller det...

...då blir det tårta och liveband på KårFrukosten för att fira hemsidan! Välkommen, bienvenu, willkomme...

I lördags fick jag en fråga om man kunde skriva en feministisk handlingsplan till skolan. Jag svarade att det är skolan själv som skriver handlingsplanen, men att studenten kunde punkta ner saker på hennes utbildning som behövde ett mer jämställt perspektiv så kunde vi börja där. Vi satte ju som ett av målen för våren att jobba för jämställdhet på alla utbildningar. Jämställdhet åt båda hållen, ska tilläggas.

Så vad tycker du? Vad kan skolan förbättra rent jämställdhetsmässigt? Vi behöver dina åsikter för att börja med det här arbetet. Läs skolans jämställdhetsplan och kolla om du tycker den efterföljs.

I övrigt känns det ju rätt gött att ha vunnit SMASK måste jag säga. Tack alla som jobbat för att göra produktionen möjlig! SMASK är i mina ögon årets häftigaste studentprojekt.

/Amanda

Den heliga kårtiden

Själv har jag varit sjuk i fyra dagar, men Linda har varit grymt effektiv och dessutom skickat kopior på alla sina mail så jag vet exakt vad som hänt. Strålande.

I ett av de mailen så stod det om en lärare som missat kårtiden. Det händer ibland och det är bra att det kommer upp till diskussion.

Så: Onsdagar klockan 8.30 - 10.00 är vigda åt studentrelaterade möten, typ KårFrukost, styrelsemöten, Fite FM, Student-TV... Inga lektioner ska läggas på den tiden om det inte är speciella skäl, typ att en gästföreläsare bara kan komma just då. Detta ska läraren ta upp med Studentkåren och kolla av att det inte krockar med något av våra aktiviteter.

Lägger en lärare en lektion på den tiden, hör av er till oss.Det står i LTU:s dokument om studentinflytande att kårtiden ska respekteras.


/Amanda


April april

Tjugo i nio dök det upp lite styrelsemedlemmar, då hade jag fått för mig att de lurat mig i efterhand eller nåt. Men så var det som tur inte, styrelsemötet var effektivt och dessutom var kassör Sebastian tillbaka efter sin långpraktik i tv-spelsvärlden.

På onsdag 9 april kl.08:30 är det terminens tredje kårfrukost, då kommer vi fira den nya hemsidan med tårta och musik!  www.pitestudentkar.se 


Vi ses då!

//Linda

RSS 2.0